Deze week ga ik starten met een ict- en mediawijsheid cursus voor kinderen op een BSO. Ze zijn 9 tot 11 jaar.
Ik ga ze leren een website maken. Ze gaan aan de slag met het ontwerpen ervan. Moeten nadenken over een logische invulling. En over een doelgroep en wat die interesseert. Wat maakt dat bezoekers steeds weer willen terugkomen naar de site.
Ik ga ze leren hoe internet werkt. Wat programmeren is. En HTML. Hoe je plaatjes bewerkt. Dat je daarbij moet oppassen voor smaad en copyrights. Ze gaan oefenen met games maken. En leren over de verleidingsmechanismen ervan.
Ik ben van plan ze zo enthousiast te maken dat ze niet meer van de computer vandaan zijn te slaan (sorry ouders, jullie hebben dit zelf gewild).
Coding is hot. Het wordt als belangrijk gezien voor de toekomst van kinderen. En het is handig en zelfredzaam om in deze wereld waar zo ongeveer alles geprogrammeerd is, onder de motorkap te kunnen kijken.
In Amerika voeren Gates en Zuckerberg er campagne voor. In Engeland zijn scholen ermee bezig. En bij ons is er nu het programma Codekinderen met allerlei leuke kindvriendelijke sites en apps om kinderen de basics bij te brengen.
Ik vind het een heel goede ontwikkeling. Maar het is daarbij wel belangrijk dat de kinderen niet alleen het ‘hoe’ leren maar ook het waarom.
Om ze dat in een zesdelige cursus á 1,5 uur te willen leren is natuurlijk gekkenwerk. Maar wel nodig omdat er blijkbaar op school niet in wordt onderwezen.
Lees ook: