Meisjes kunnen via internet krachten ontketenen van heb ik jou daar. Drie meisjes die de laatste weken in het nieuws zijn geweest.
Malala en het recht op onderwijs
Het meest in het nieuws de afgelopen weken was natuurlijk het Pakistaanse meisje Malala. Op haar elfde kreeg ze bij de BBC de gelegenheid haar ervaringen te beschrijven: een meisje dat graag naar school wilde maar niet mocht van de Taliban. Het moet nog een hele tour zijn geweest die verhalen uiteindelijk online te krijgen, maar ze deed het. Met gevaar voor eigen leven.
De aanslag op het meisje leidde overal tot veel verontwaardiging. Inmiddels gaan schoolkinderen en volwassenen in Pakistan de straat op om te vechten voor het recht op educatie, voor iedereen.
Amanda en het recht op begeleiding
Op YouTube vertelt de Canadese Amanda haar trieste verhaal. Een (blijkbaar) vogelvrije tiener die puber-eigen verkeerde keuzes maakt en daar haar korte leven lang voor moet boeten. Naast dat het op heel heftige wijze laat zien dat “wat je op internet zet er nooit meer afgaat”, maakt het ook pijnlijk duidelijk waar het haar aan heeft ontbroken: liefde, aandacht, mededogen, begeleiding. Een enorme wake up call voor ouders en maatschappelijke instanties. Inmiddels wordt dit filmpje besproken in mediawijsheidlessen op scholen.
Lovisa en het recht op ‘nee’ zeggen
Het veertienjarige meisje Lovisa uit Zweden vertelt op dezelfde manier via een filmpje op Facebook over haar verkrachting. Ze wil met de video uitleg geven, waarschijnlijk ook waarschuwen en haar reputatie herstellen. Dat is dapper, en heel lastig. Het idee van ‘je zult er wel om hebben gevraagd’ is anno 2012 nog steeds wijdverbreid. Dus om dan volledig zichtbaar je verhaal te doen als meisje, en dat voor de hele goegemeente, en nog in een sexy truitje ook, is taboedoorbrekend. Het zou zo maar kunnen dat er hierna meerdere meisjes volgen.
Wereldmeisjesdag is mooi, maar geef meisjes vooral een online platform. En begeleid ze daarbij. Dat is pas empowerment.