“Technology can support new pedagogies that focus on learners as active participants.”
(OESO rapport Ict en onderwijs, 2015)
De vliegende auto’s zijn er nog niet. Maar via computers en internet hebben we nu wel mogelijkheden waar we 20 of zelfs 10 jaar geleden nog niet eens aan dachten. En het is zeer aannemelijk dat dit in de toekomst van onze kinderen en leerlingen een nog grotere rol zal spelen.
Het is daarom belangrijk dat het onderwijs de leerlingen goede digitale vaardigheden meegeeft. Dat ze er leren hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van, en bijdragen aan, digitale tools en de online wereld.
De basis van programmeren en game design hoort daarbij. Omdat het inzicht geeft in hoe die apps, games en sociale media platforms die ze zo graag gebruiken zijn gemaakt. En dat dat misschien wel veel beter kan.
Voor leerkrachten biedt het de mogelijkheid om de motivatie van leerlingen aan te wakkeren en met activerend en ontwerpend onderwijs aan de slag te gaan.
De training
Om leerkrachten PO en onderbouw VO hierin goede handvatten te bieden hebben wij, Ineke Veerkamp en ik, de training ‘Programmeren en games in de klas’ voor hen ontwikkeld. Ineke heeft ruime ervaring met trainingen voor docenten op het gebied van internettools en didactiek. Ik geef al jaren programmeerlessen en het maken van games aan leerlingen in het basisonderwijs. Wij begrijpen goed wat leerkrachten nodig hebben om de basis van programmeren en game design op een aantrekkelijke en effectieve manier in te zetten.
De training ‘Programmeren en games in de klas’ bestaat uit 5 workshops van 2,5 uur. De leerkrachten gaan daarnaast met opdrachten in hun klas aan de slag. Tijdens en tussen de workshops geven wij ze (online) begeleiding. Aan de orde komen programma’s als bijvoorbeeld Scratch en Gamestudio.
Na de training weten de deelnemers hoe ze programmeren en game design in hun klas kunnen inzetten. Ze weten aan welk vak of leerdoelen ze deze lessen kunnen koppelen. Ze hebben een visie ontwikkeld over wat ze leerlingen hiermee willen leren en hoe ze dit didactisch en praktisch gaan aanpakken. En hoe ze het geleerde bij hun leerlingen kunnen beoordelen.
Kortom: de leerkrachten van uw school kunnen met visie en een goed gevulde gereedschapskist met programmeren en game design aan de slag.
Wij geven deze training op de door u gewenste locatie. Data zijn in overleg. Er kunnen maximaal 12 leerkrachten deelnemen.
Meer weten? Neem contact op!