Op social media wordt het gewaardeerd als je jezelf en dus authentiek bent.
Dit houdt in:
- Persoonlijk zijn, maar ook weer niet té
- Kritisch, maar niet negatief
- Eigenzinnig, maar wel nog te begrijpen
- Humoristisch, maar niet cynisch
- Intelligent, maar niet arrogant
- Trots op jezelf, maar niet teveel
- Positief, maar niet de hele tijd
Best ingewikkeld eigenlijk.
Want je bent niet alleen maar jezelf op social media. Je bent eigenlijk ook bezig met personal branding en dat lijkt haaks op elkaar te staan. Maar dat is het niet.
Want wat heeft het voor zin iedereen een prachtplaatje voor te schotelen zoals deze bootjesbezitter?
Wat moet hij doen als zijn Facebookvrienden inderdaad een keer mee willen?
Jezelf en anderen een roze wolk voorspiegelen en je anders voordoen dan je bent hou je nooit lang vol. En waarom zou je ook?
Op social media draag je uit wat jou (als bedrijf of persoon) uniek maakt. Dit laat je zien door je posts en je reacties op anderen.
En als je nou niet zo talig, kritisch, humoristisch enzovoorts bent? Gebruik je creativiteit, wordt content curator, ga audiovisueel. Bijvoorbeeld:
- Maak mooie pins op Pinterest
- Maak fotoseries op Flickr
- Verzamel wekelijks de meest interessante filmpjes van YouTube
- Ga foto’s bewerken en doe daar iets leuks mee
- Maak Instastories over jouw leven (op een boot)
Zie ook:
Social media moet je zelf doen
Rara wie ben ik? Identiteit en online imago