Klopt jouw profielfoto op social media?

Regelmatig kom ik op congressen medetwitteraars tegen. Als ik ze nog niet ‘irl’ kende, is dat soms best een verrassing. Ook andersom, zo blijkt.

Want hoe ze eruit zien klopt wel, maar toch ook weer niet. Van zo’n piepklein tweedimensionaal profielfotootje op social media vorm je blijkbaar een aangepast beeld in je hoofd. Je voegt er je eigen saus aan toe.

profielfoto onbekendOf misschien is van een foto waarnemen gewoon echt heel anders dan driedimensionaal, levend en bewegend beeld. (Laat staan als iemand een gecartooniseerd portret of andere avatar gebruikt, maar daar heb ik het hier niet over.)

Personal branding

In vele gevallen (zoals de mijne) is de foto gemaakt door een professionele fotograaf. Voor een serieus stukje personal branding op social media. In het echt zal ik er dan voor velen waarschijnlijk wat rommelig uitzien, zo zonder poeder en gemodelleerd haar. Dat kan gelukkig ook positief uitpakken. Zo had iemand op mijn foto niet in de gaten dat ik in het echt zulk ‘leuk woest haar’ heb (waar ik dan ook best veel moeite voor doe, maar dat is weer een ander verhaal).

Webcamfoto

Iedereen die weleens heeft geskyped of een foto van zichzelf heeft gemaakt met de webcam, weet dat je er daar altijd afschuwelijk op uitziet (afplakken die handel!). Een selfie met telefoon geeft letterlijk nogal een vertekend beeld.

Dus eigenlijk klopt zo’n foto nooit helemaal, maar toch is ‘ie belangrijk:

  • Het is respectvol naar anderen toe. Omdat zij dan weten tegen wie ze het hebben, en vice versa.
  • Het is handig als je een irl afspraak hebt in een café of iets dergelijks, zodat je weet naar wie je moet zoeken.
  • LinkedIn profielen met foto schijnen tot wel 40% beter bekeken worden dan profielen zonder (dus ook door recruiters!). Dit heeft te maken met authenticiteit, aantrekkelijkheid en vertrouwen. Als iemand mij zonder foto uitnodigt op LinkedIn accepteer ik die zelden.

Lees ook nog even: