Ga je zelf bloggen of met je klas? Dan is het mediawijsheid competentiemodel ook daarvoor goed als leidraad te gebruiken.
Je kunt ermee voor jezelf in kaart brengen welke vaardigheden je nodig hebt om mediawijs te bloggen. De belangrijkste:
Zien hoe de media de werkelijkheid kleuren
Je houdt natuurlijk al het nieuws uit je vakgebied kritisch in de gaten. Het is slim daar met je blog onderbouwd op in te haken. Zo laat je je expertise zien en het levert je meer zichtbaarheid op dan wanneer je het over een willekeurig onderwerp hebt.
Apparaten, toepassingen en software gebruiken
Voor een blog is WordPress heel geschikt. Er zijn veel gratis ‘themes’ die prima te gebruiken zijn. Met WordPress.org heb je zelf de controle en kun je allerlei plugins installeren. De SEO plugin is belangrijk, omdat je daarmee je site goed vindbaar maakt voor Google.
Je hoeft natuurlijk niet (alleen) in tekst te bloggen: vloggen of ploggen kan ook. Beeld doet het goed op het web en op nóg meer lappen tekst zit niet iedereen te wachten.
Het leukste is natuurlijk je eigen beeldmateriaal te gebruiken. Wil je afbeeldingen van het web gebruiken dan moeten die rechtenvrij zijn. Het is helaas vaak lastig te achterhalen of dat zo is. Daarom kun je maar beter de rechtenvrije foto’s via Google gebruiken. Ga naar afbeeldingen > zoekhulpmiddelen >gebruiksrechten > en kies dan wat je ermee wilt doen.
Verder kun je natuurlijk ook stockfoto’s kopen zoals van iStock of Shutterstock.
Filmpjes op YouTube kun je zonder problemen embedden.
Oriënteren binnen/tussen mediaomgevingen
Omdat je doelgroep zich online waarschijnlijk overal bevindt, is het handig je blog op zoveel mogelijk sites en social media te verspreiden. Gebruik daarbij relevante linkjes, keywords en hashtags.
Deel je blog ook via een nieuwsbrief: het is persoonlijker en directer, en je hebt een bestand van mensen die je ook eens voor wat anders kunt benaderen.
En verder: maak je site responsive! Te vaak kom ik nog websites tegen die op een smartphone niet te lezen zijn.
Informatie vinden en verwerken
In je zoektocht naar nieuws zie je een enorme hoeveelheid mogelijk interessante content voorbijkomen. Leer dit zodanig op te slaan dat je het ook weer terugvindt. Bij Twitter gaat dit met de favorietknop. Verder kun je bijvoorbeeld via de webclipper onder zelf gelabelde ‘notitieboeken’ artikelen opslaan in Evernote.
Op Facebook en LinkedIn zelf kun je helaas niets bookmarken. Iets terugvinden is daar vrij lastig dus als je daar een interessant artikel ziet kun je dat maar beter meteen opslaan.
Naast het doorpluizen van alle media kun je berichten ook meer gestructureerd tot je laten komen. Via Google Alerts of RSS bijvoorbeeld, waardoor je berichten binnen krijgt met door jou bepaalde zoekwoorden. Op Twitter kun je ‘lists’ aanmaken van bepaalde categorieën mensen en organisaties. Met een programma als Hootsuite maak je een stroom van berichten aan die allemaal een bepaalde hashtag of zoekopdracht hebben.
Om te weten of informatie betrouwbaar is, kun je het beste even een zin eruit Googlen en onderzoeken waar en hoe het artikel of filmpje nog meer voorkomt.
Content creëren
Er is natuurlijk al heel veel content op het web. Begin er dus alleen maar aan als je graag iets over je vakgebied wilt vertellen en dit goed weet te verwoorden. Probeer je doelgroep zo concreet mogelijk voor je te zien en richt je daar op qua taalgebruik en onderwerpkeuze. Als je een programma hebt dat bezoekersstatistieken meet kun je zien welke van je blogs populair zijn. Dat kan helpen met het kiezen van een volgend onderwerp.
Participeren in sociale netwerken
Het is natuurlijk leuk als je nuttige reacties en complimentjes krijgt op je blog. Maar er is nu eenmaal veel te lezen en te zien online dus een reactie geven is voor veel mensen een drempel. Daarbij reageren ze vaker via social media en niet op je blog zelf. Stimuleer het reageren door vragen te stellen en content te maken die discussie oproept. En zorg ervoor dat mensen makkelijk kunnen reageren, via een social login bijvoorbeeld.
Negatieve reacties kunnen ook voorkomen. Probeer hier dan toch professioneel mee om te gaan. Vaak is het anders bedoeld: op het web komt het harder over dan met een gezichtsuitdrukking erbij. Betreft het een troll: blokkeer hem dan gelijk en meld het bij de betreffende site.
Doelen bereiken/strategie
Plan van te voren wanneer je je blogs gaat schrijven en hou je daar ook aan. Als je blog regelmatig verschijnt gaat mensen dat opvallen en als het goed is kijken ze er dan naar uit. Het is ook handig alvast een aantal onderwerpen te bedenken.
Ook al is het soms nogal ondankbaar en best tijdrovend werk: bloggen is een goede strategie om je expertise te delen en je visie zichtbaar te maken.
(Dit artikel is iets verkort verschenen in onderwijsblad Vives.)
Meer informatie over bloggen:
de Blogacademie