Als mediacoach komt een enorme hoeveelheid informatie en vragen op je af.
Je bent eigenlijk nooit uitgedacht over mediawijsheid en dat maakt het ook zo leuk (en moeilijk ook soms). Ik heb gastlessen gegeven aan 7 en aan 27 jarigen, presentaties aan ouders, docenten, jeugdwerkers. Verdiep mij al langere tijd in jongeren en hun internetgedrag, social media en didactiek. En nog weet ik niet genoeg.
Ook scholen en ouders worstelen nog steeds met hun visie, vraagstukken en grenzen.
iPadschool
Zoals: moet mijn kind naar een iPadschool? Dit genuanceerde stuk geeft daar ook geen eenduidig antwoord op. Je weet gewoon niet zeker of je er als ouder goed aan doet, omdat de scholen zelf ook nog van alles moeten uitvinden. Hoe ze bepaalde zaken gaan meten bijvoorbeeld, en hoe ze het didactisch gaan aanpakken.
Het is dus een sprong in het diepe eigenlijk. Maar wel een met kansen voor het kind op mediawijsheid- en 21st Century skills ontwikkeling en innovatief onderwijs. Veel andere scholen zijn nog lang niet zo ver. Zoals ik al eerder schreef besteden ze er wel aandacht aan, maar lang niet altijd effectief of structureel. Zo’n Steve Jobsschool doet dat wel (neem ik toch aan).
Eigenlijk komt het steeds weer neer op hetzelfde: het hebben van een visie en vervolgens een strategie. En lef. Of je nu een school of een kind hebt op te voeden.
Anders blijft de tablet, de apps en het digibord maar een dingetje voor d’r bij. De sociale media een foute kroeg. En Google een alwetende god die voor ons beslist.