Zoals elke docent (en waarschijnlijk ouder) houd ik mij bezig met de vraag hoe je kinderen en jongeren het beste kennis en vaardigheden kunt bijbrengen.
Dit heeft te maken met interessante lesstof die aansluit bij de leerlingen. Een goede sfeer in de klas, orde, een heldere lesstructuur met een duidelijk doel dat betekenisvol is voor de leerlingen. Op zo’n manier onderwezen dat hun hersens er actief mee aan de slag gaan zodat de kennis beklijft en ze die in andere situaties ook toepassen.
Van wezenlijk belang ook bij mediawijsheid, omdat je ‘bewust omgaan met media’ niet alleen wilt beperken tot het klaslokaal.
Vastberadenheid
De sleutel tot succes is het aanwakkeren van motivatie bij de leerlingen. Dat doe je niet alleen door bovengenoemde zaken, maar ook door hen de vaardigheid van vastberadenheid bij te brengen.‘Grit’ in het Engels, heel mooi verwoord in deze TED Talk.
Vastberadenheid valt volgens Marzano onder creatief denken (dimensie 5), omdat het meer is dan alleen niet opgeven. Maar ook: verschillende benaderingen uitproberen, geschikte hulp zoeken, vergelijken met andere situaties en de oplossingen daarvan tegen het licht houden, een paar stappen terugdoen en opnieuw beginnen, enzovoorts.
Mediawijsheidvaardigheden
Dit kan heel mooi gecombineerd worden met mediawijsheidvaardigheden. Op verschillende platforms, zoals een blog of YouTube, kun je ideeën uitproberen en uitvinden wat werkt. Via social media kun je hulp zoeken (bijvoorbeeld op Twitter via de hashtag #dtv). Via Google (zoekmachine en hangout) kun je zoeken naar en discussiëren over vergelijkbare situaties en oplossingen.
Geïnteresseerd in een presentatie of advies voor school? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken!
Pingback:Mediawijsheid en motivatie bij leerlingen | Med...
Pingback:Mediawijsheid en motivatie bij leerlingen | Med...