Ik vind van niet eigenlijk. Het is te eenzijdig.
Ik geef nu ruim anderhalf jaar naschoolse lessen games maken, leren programmeren met Scratch en websites maken op de basisschool. Daar komt veel bij kijken.
Sommige kinderen houden het na een paar keer voor gezien. Ze krijgen het niet voor elkaar om geconcentreerd eraan te werken. Of ze komen niet op ideeën: ze voeren het taakje uit en zijn klaar. En vinden het dan saai.
De meesten vinden het gelukkig heel leuk. Sommigen hebben ouders in de ICT en gaan heel snel. Anderen hebben er veel moeite mee en moet je telkens weer stappen uitleggen. Ongeacht hun leeftijd.
Soms maken ze ‘geintjes’ en vernoemen hun game naar een ‘stomme’ dan wel ‘idiote’ klasgenoot. Vaak helpen ze elkaar.
Wat ik ze hoop te leren?
- Computational thinking : logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe technologie werkt
- Betere digitale vaardigheden
- Mediawijsheid
- Ontwikkelen van hun eigen ideeën
- Creatief denken
- Samenwerken
- Dat de computer geen ‘magic box’ is
- Bewustwording van hoe het web werkt en hoe ze daar aan kunnen bijdragen
Dat is best veel voor doorgaans 6 of 8 lessen van 1,5 uur. Zeker met zo’n verschil in interesse en niveau bij de leerlingen. Het gaat dus om veel meer dan programmeren alleen. En als sommige kinderen zich liever op game design richten vind ik dat ook goed. Graag zou ik dan ook onderdeel willen zijn van een leerlijn digitale vaardigheden en die mee helpen ontwikkelen. Liefst gewoon tijdens school, zoals in Engeland:
“Our new curriculum teaches children computer science, information technology and digital literacy: teaching them how to code,and how to create their own programs; not just how to work a computer, but how a computer works and how to make it work for you.” (The Guardian)
‘Zodat je er iets moois mee kan maken en zo een positieve bijdrage kan leveren aan de online wereld’ zou ik daar dan nog aan toe willen voegen.