Over Muriel als docent

Een docent die door een leerling op YouTube werd gezet. Zonder dat hij dit wist, op bepaald geen fijn moment. Dat was voor mij de aanleiding om me te verdiepen in mediawijsheid. Na jaren gewerkt te hebben bij diverse media wilde ik graag gaan overdragen wat ik daar allemaal had geleerd. En zo scholen en leerlingen helpen mediawijzer te worden.

Mediawijs in het basisonderwijs

Ik volgde een cursus voor mediacoach bij het NOMC, sloot me aan bij Mediawijzer.net, en startte met het geven van voorlichting op ouderavonden. Maar daar kwam ik er al snel achter dat ik eigenlijk liever in het onderwijs zelf werk. En dan niet met het opgeheven wijsvingertje wil lesgeven, maar meer al doende en coachend.

Via FluXus in Zaandam startte ik met lessen geven in vloggen, animaties maken en games programmeren met Scratch. Ik heb op heel veel verschillende basisscholen in de Zaanstreek en Amsterdam gewerkt.

Omdat ik meer wilde leren over lesgeven en onderwijsvernieuwing heb ik mijn Pedagogisch-Didactische aantekening gehaald. Ook ontwierp en gaf ik samen met Ineke Veerkamp de docententraining Games in de klas. Over o..a. maakonderwijs, design thinking en 21st century skills.

Digitale geletterdheid in voortgezet en beroepsonderwijs

Daarnaast ben ik gastlessen gaan geven en langere projecten gaan doen op het voortgezet onderwijs, MBO en HBO. De wereld van jongeren speelt zich voor een (groot) deel online af, en die van mij ook. Memes, wat is trending op social media, nepnieuws, programmeren, zoeken op internet, copyright, storytelling: een greep uit de onderwerpen waar ik les in heb gegeven. Ook coachte ik studenten van het Hout- en Meubileringscollege en Inholland bij het maken van hun eigen portfoliosite. Hiermee leerden ze doelgericht schrijven, marktgericht denken en hoe ze diverse digitale media creatief konden inzetten.

Het gaat mij niet alleen om de technische ict-vaardigheden, maar ook om hoe je een goed verhaal vertelt. Ik heb zo’n 25 jaar ervaring op het gebied van tekstschrijven en online communicatie en weet hoe belangrijk het is om je goed te kunnen uit drukken. Hoe bepalend woorden kunnen zijn in hoe mensen je zien. Daarom kan ik dit goed leren aan jongeren. En ze zo begeleiden bij een goede plek in de maatschappij.

Enkele organisaties waarmee ik heb samengewerkt:

Reacties:

Muriel kwam bij ons niet bepaald in een ‘opgemaakt bedje’ terecht, maar er wordt dan wel verwacht dat je lessen pedagogisch en didactisch op orde zijn. Ze heeft zich er heel goed doorheen geslagen, mede door haar grote aanpassingsvermogen en flexibiliteit.
Ik heb Muriel dan ook ervaren als een prettige collega.
Erik Schaap, Clusius College

Ik benaderde Muriel om een concept rondom trainingen op het gebied van mediawijsheid voor 8 – 12 jarigen te ontwikkelen. Dit scoorde erg goed bij zowel kinderen als ouders.
Zeger Stinis, KidzAcademy

De kinderen waren enorm enthousiast en zo ook de school. Voor nieuwe mediaopdrachten zal ik haar zeker benaderen.
Monique Hendriks, Krea Varia

Hoi juf Muriel, Ik ben erg enthousiast voor de volgende les! Het was vandaag leuk en leerzaam. Ik heb heel veel geleerd van u de afgelopen weken.
Leerlinge Rana, basisschool de Botteloef Amsterdam

Wij vonden het een leuke en zinvolle avond. Ik merkte dat ik bij thuiskomst honderduit aan het vertellen was.
Sabrina Keinemans, ouderraad OBS Den Boogerd

Muriel functioneert uitstekend in haar werkzaamheden voor de klas. Haar vakkennis is voor de doelgroep meer dan goed. Ook de relatie die zij met de leerlingen weet op te bouwen is goed en zij weet de juiste benadering te vinden voor de leerlingen. En zij beschikt over goede pedagogische kwaliteiten.
Grace Otto-de Haart, afdelingsleider Comenius College Hilversum