‘Computer verbetert schoolprestaties niet’ kopte de NOS vanochtend.
Omdat ik allerlei mensen volg op Twitter die zich bezighouden met ict in het onderwijs, werd hier natuurlijk veel over gesproken.
Maar een echte discussie werd het niet, want we waren het eigenlijk wel eens. Natuurlijk verbeteren computers op zich niets aan het leren en de prestaties van leerlingen. Het gaat erom wat ze ermee doen.

Niettemin zijn de conclusies van het onderzoek wel bedroevend. Al die jaren van investeren in technologie heeft het onderwijs dus nog niet veel opgeleverd. Terwijl leerlingen dit zo hard nodig hebben om in deze maatschappij kans van slagen te hebben. Maar, schrijft de Oeso:
’the findings must not lead to despair. We need to get this right in order to provide educators with learning environments that support 21st-century pedagogies and provide children with the 21st-century skills they need to succeed in tomorrow’s world. Technology is the only way to dramatically expand access to knowledge.’
Wat is er dan volgens de organisatie aan de hand?
‘We have not yet become good enough at the kind of pedagogies that make the most of technology; that adding 21st-century technologies to 20th-century teaching practices will just dilute the effectiveness of teaching.’
Waar de voorlopers in het onderwijs die de mogelijkheden van ict al wel benutten mee bezig zijn:
‘Technology can support new pedagogies that focus on learners as active participants with tools for inquiry-based pedagogies and collaborative workspaces. Technology can enhance experiential learning, foster project-based and inquiry-based pedagogies, facilitate hands-on activities and cooperative learning, deliver formative real-time assessment and support learning and teaching communities, with new tools such as remote and virtual labs, highly interactive non-linear courseware based on state-of-the-art instructional design, sophisticated software for experimentation and simulation, social media and serious games.’
Maar dat is lang niet overal en vaak ook niet structureel. Om dit te verbeteren, schrijft de Oeso:
‘To deliver on the promises technology holds, countries will need a convincing strategy to build teachers’ capacity. And policy-makers need to become better at building support for this agenda. Last but not least, it is vital that teachers become active agents for change, not just in implementing technological innovations, but in designing them too.’
Eens.
Zie ook: Vier in balans – monitor 2015 (Kennisnet).