Over Muriel

Ik kan moeilijk zeggen dat mijn passie voor internet al in mijn vroege jeugd is ontstaan. Hoewel het toen al wel werd ontwikkeld, was dit voor een gewone sterveling nog niet te gebruiken.

Wel was ik gek op beeld (TV), audio (radio) en tekst (lezen). Het zomaar meegesleept worden naar een andere wereld vond ik magisch. Je moest van goeden huize komen wilde je mij daarvan losmaken.

Ook schreef ik veel en was vaak in de weer met onze cassetterecorder. Ik maakte melige hoorspelen en interviews met vriendinnen. En nam stiekem de gesprekken tussen mijn ouders op.

Later ging ik professioneel aan de slag met media, met vanaf 2000 de focus op internet.

Ontdekkingstocht
2MW Muriel WarnersVoor mij is de online wereld altijd een plek geweest van creativiteit, openheid en verbondenheid. Grenzen en leeftijd doen er niet toe. Het eindresultaat blijft een proces. Een wereld van meetbare bezoekers en emotie. Een immer durende ontdekkingstocht door nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Hoe zou mijn jeugd er mét internet hebben uitgezien? En hoe zou de online wereld dan tegenwoordig zijn, als het zich al die tijd had doorontwikkeld?

Ik hoop dat er dan nu minder narigheid zou zijn van trollen, cyberpesters, groomers, privacy schenders, virussen, kwaadwillende hackers. Omdat er meer mediawijs met internet zou worden omgegaan.

Magic box
Ik zou de online wereld in mijn jeugd nog als ‘magic box’ hebben gezien. Maar als het zich al die tijd zou hebben doorontwikkeld, zou de jeugd van nu zou allang weten wat er zich onder de motorkap afspeelde. De jongeren zouden internet voor hun eigen ontwikkeling in weten te zetten. Dat zou ze op school als vanzelfsprekend worden geleerd.

Ze zouden zich allang bewust zijn van het ‘scherm-effect’ (zie dit interview met Rushkoff, op 24:18). Ze zouden snappen dat de online wereld net zo echt is als de ‘fysieke’ wereld, en de consequenties van hun gedragingen dus ook.

Ze zouden online streetwise zijn en weten wie of wat ze konden vertrouwen. En hoe ze gebruik konden maken van de expertise en netwerken van anderen.

Identiteit
piraat-kompasEn er zou veel aandacht op school zijn voor identiteitsontwikkeling. Omdat het besef er was dat je zonder ‘kern’ geen kompas zou hebben in cyberspace. Zo zou je je eigen koers gaan varen.

Je zou niet meer overspoeld worden door de enorme hoeveelheid aan meningen en informatie zonder te weten wat waardevol of onzin was. Je zou je kwaliteiten kunnen ontdekken en je daarmee online profileren.

En je zou anderen niet meer lastig hoeven vallen op internet om jezelf waardevoller te voelen.

Mediawijsheid
Internet is er nu zo’n 25 jaar. Maar ook al was het er al veel langer geweest, dan nóg zouden de gebruikers er niet vanzelf allemaal mediawijs mee omgaan. Daarom zet ik graag samen met u mijn expertise in van internet, (social) media, journalistiek, online marketing & communicatie en digitale didactiek om dit ideaal te bereiken.

De kinderen waren enorm enthousiast en zo ook de school. Voor nieuwe mediaopdrachten zal ik haar zeker benaderen.
Monique Hendriks, Krea Varia

Hoi juf Muriel, Ik ben erg enthousiast voor de volgende les! Het was vandaag leuk en leerzaam. Ik heb heel veel geleerd van u de afgelopen weken.
Leerlinge Rana, basisschool de Botteloef Amsterdam

Wij vonden het een leuke en zinvolle avond. Ik merkte dat ik bij thuiskomst honderduit aan het vertellen was.
Sabrina Keinemans, ouderraad OBS Den Boogerd

Muriel functioneert uitstekend in haar werkzaamheden voor de klas. Haar vakkennis is voor de doelgroep meer dan goed. Ook de relatie die zij met de leerlingen weet op te bouwen is goed en zij weet de juiste benadering te vinden voor de leerlingen. En zij beschikt over goede pedagogische kwaliteiten.
Grace Otto-de Haart, afdelingsleider Comenius College Hilversum

edubloggersaangesloten bij MediawijzerLogo NOMCcrkbo registratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *