Social media zouden schoolcijfers negatief beïnvloeden, zo was de laatste weken veel in het nieuws. Na de hype volgde de kritiek: dit was een aanname, maar geen wetenschappelijk bewezen onderzoek.
En dat is tot nu toe iedere keer het geval als het over social media gaat. Het is ook heel lastig te onderzoeken lijkt mij, want tegenover elk verondersteld negatief effect staat wel weer een positieve:
- Het kost teveel tijd: Ja, voor je het weet ben je zomaar 1,5 uur verder achter je laptop of tablet. Maar vroeger keek je veel meer tv en las je blaadjes als de Tina en Donald Duck (of de Wehkamp). Is dat beter?
- Het leidt teveel af: Tja, vroeger gaf je elkaar briefjes in de klas en zat je (ik in ieder geval) geregeld tijdens huiswerk mijlenver weg met je gedachten.
- Je wordt er narcistisch van (kijk mij!): Maar je bent wel met ieders leven bezig en geeft hen ook wat aandacht (al is het maar een ‘like’).
- Je bent niet meer met je directe omgeving bezig: Nee, je bent met iedereen bezig, dichtbij of ver, die online is.
- Je verliest social skills om met anderen in real life om te gaan: Juist de openbaarheid van internet en gebrek aan non-verbale informatie zorgt ervoor dat je goed moet nadenken hoe je met anderen omgaat. (Door Hanna Bervoets mooi omschreven als DINOCO ‘Digitale non-geschreven communicatie oftewel: Gedrag rondom het schrijven/sturen van digitale berichten dat een extra betekenis of motivatie verraadt’.)
- Je aandachtsspanne wordt korter: Dit kunnen vele diehard web- en social mediagebruikers onder ons wel beamen, maar daar staat een enorme hoeveelheid aan al dan niet parate kennis en andere wetenswaardigheden tegenover.
- Het is verslavend: Ja. Maar waarschijnlijk gaat dat toch vanzelf weer over.
Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het zeker bij kinderen goed is paal en perk te stellen bij het smartphone- en social media gebruik en hen hierin als opvoeder te begeleiden.
Enkele tips:
- Breng structuur aan in het social media gebruik (plan in wanneer en hoelang, en wanneer niet).
- Leer kinderen hun social media behoeften uit te stellen tot bepaalde momenten.
- Deel concentratie-vragende zaken op in blokken van 25 minuten (zie ook Focus! van Pardoen) .
- Laat ze ‘s nachts geen mobieltjes meenemen naar de slaapkamer.
- Stimuleer doelgericht social media gebruik, zoals elkaar via een Facebookgroep helpen met huiswerk.
- Stimuleer het dieper denken.