Social media moet je zelf doen

Ik verkeer in 3 werelden, bedacht ik mij vandaag. De ‘gewone’,  de virtuele en de droomwereld. Voortdurend daar tussen heen en weer kunnen gaan zie ik als een verrijking.

Het gaat lang niet altijd met een vooropgezet plan. Maar ze zijn er gewoon, dus neem ik er deel aan. Met veel plezier, en ik steek er nog wat van op ook. (Zie bijvoorbeeld mijn blogpost: I ♥ you, Twitter!)

slapen bij de computerHet zijn geen gescheiden werelden. Iets wat je meemaakt in de gewone wereld kan terugkomen in je dromen, met iemand die je ‘in het echt’ kent, kun je ook online vrienden zijn.

Investeren in social media

De vraag van veel organisaties wat het ze oplevert om in social media te investeren is dan ook eigenlijk onzinnig. Je investeert in het vergroten van je naamsbekendheid en aantrekkelijkheid, aan de verbetering van het contact met je relaties, het verdiepen van de kennis van je leerlingen, enzovoorts. En daar zoek je slimme manieren voor om dat te doen.

Twittert je doelgroep bijvoorbeeld veel, dan is het logisch dat je daar gaat zitten. Zelf, als directie en medewerkers. Niet via een stagiair of ghost twitteraar. (Hoewel mij dat laatste persoonlijk wel heel leuk lijkt om te doen :-)).

Want als er een bericht verschijnt over je organisatie wil je toch weten wat daarin staat? Als iemand ontevreden is wil je toch weten waarom dat is? Je wilt toch op de hoogte blijven van wat je relaties en concurrenten allemaal doen? Als je een balletje ergens over opgooit, wil je toch ook graag weten wat de reacties daarop zijn? Wat er over je organisatie naar buiten wordt gebracht moet toch wel kloppen? En je online connecties moeten toch weten wie ze voor zich hebben?

En ja, dat kost tijd, maar vroeger, toen je met paard en wagen erop uit moest, nog veel meer.

Heeft je organisatie moeite om die online wereld te betreden? Neem contact met mij op voor advies en begeleiding!