Ik was er toch even ingetrapt: het bericht dat de dochter van anti-homowet president Museveni zelf lesbisch blijkt te zijn.
Het daagde mij al snel dat de krant vertaald 1 april heet, waarna ik als bevestiging het commentaar las dat dit een soort Speld/Onion betreft. Alles op het web is nep, schreef ik al eens eerder. Dat is naast lastig, soms ook uitermate vervelend. Via sociale media kunnen onwaarheden in razend tempo hele volksstammen opzwepen.
Leugendetector
Om internetters en journalisten te helpen de waarheid te vinden, is er een gigantisch en blijkbaar zeer serieus genomen project van start gegaan. Maar liefst 5 universiteiten zijn 3 jaar lang met behulp van Europese subsidie bezig aan de ontwikkeling van een soort leugendetector voor Twitter.
Deze detector, ‘Pheme’ genaamd, zou moeten gaan verifiëren of de informatie op Twitter echt is of vals. Dit doet de tool door onder andere te herleiden wat de bronnen zijn van een bepaalde tweet, te verzamelen wat er naar aanleiding hiervan verder wordt bericht en wat de toon van de berichten is. Een nepberichtschrijver schijnt zich namelijk van meer emotioneel taalgebruik te bedienen.
Journalisten
Tja, we moeten toch wat nu we alle journalisten eruit hebben gesmeten. Vroeger, toen het leven nog overzichtelijk was, verifieerden zij dat voor ons. (Behalve die van de roddelbladen dan.) Nu we het blijkbaar zelf willen doen, er een overload aan informatie is en niemand dat een beetje in de gaten houdt, raken we in de problemen.
Sentimenten analyseren
Ik heb er alleen weinig geloof in dat een tool dat voor ons fikst. Het kan waarschijnlijk altijd beter, zeker als je een hoop geld en tijd krijgt om het uit te zoeken. Maar mijn ervaring met bijvoorbeeld ‘sentimenten’ die worden afgelezen door een twitter-analysetool is slecht.
Als je potten pindakaas verkoopt en wilt monitoren wat daarover wordt gezegd dan gaat het nog wel. Maar als het al iets ingewikkelder wordt is een tool volgens mij gewoon niet zo te programmeren dat die sentimenten goed kunnen worden geïnterpreteerd.
Mediawijs worden
In plaats van geloven in een tool, laten we gewoon nou zelf eens mediawijs worden. Journalisten gaan internetters kritisch leren lezen. En social media platforms gaan de boel beter in de gaten houden.