Waarom dingen niet gewoon vanzelf gaan

Het zou soms zo fijn zijn als dingen vanzelf gaan. Dat je zonder enige moeite of inspanning een nieuwe badkamer hebt. Of je belastingen hebt geregeld. Een fantastische game hebt gemaakt. Of is dat toch wat minder leuk?

In mijn lessen op basisscholen krijg ik vaak te maken met torenhoge verwachtingen van mijn leerlingen. Ze zijn gewend aan het spelen van computergames als Minecraft, Fifa, Mario, Call of Duty en meer. Dat hoort als vanzelfsprekend bij hun leefomgeving.

Ze verwachten bij mijn cursus dan ook dat ze dat soort games gaan maken. Valt dat even tegen!

Samenwerkend leren
Bron: Brad Flickinger (Flickr)

Games maken

In de eerste les doe ik dus aan een stukje verwachtingsmanagement. Ik leg uit dat aan die games een heel team van mensen die daar lang voor hebben geleerd soms wel jaren aan hebben gewerkt. Dus dat je dat niet even maakt in een cursus van 6 lessen terwijl je nog helemaal aan het begin staat.

En dat je niet meteen zelf een hele game kunt maken terwijl je nog niet weet hoe de tool werkt. Dat het stapje voor stapje gaat. En dat ze beginnen met opdrachten voor eenvoudige games, die al lastig genoeg zijn.

Zoals een gehaktbal die niet zomaar uit zichzelf op hun bord belandt. Of melk dat niet in een pak in de winkel tot stand komt. Of een game die niet zomaar op je computer of Xbox wordt getoverd: wij als volwassenen zijn er om hen dat hele proces erachter duidelijk te maken. Zodat ze de wereld leren begrijpen en daar dan beter aan mee kunnen doen.

Leren leren

Eigenlijk zijn we ze dus aan het leren dat ze daarvoor moeten leren.

Leren is nodig om te kunnen overleven, maar ook voor de bovenste laag van Maslow: zelfontplooiing. Dat kost vaak een hoop inspanning, maar resulteert wel in meer voldoening dan als het vanzelf zou gaan (schijnt).

Aan de docent de taak om een optimale leerervaring bij leerlingen te bereiken door uitdagende lessen te maken, maar wel zo dat de vaardigheden waarover leerlingen beschikken moeten nog nét toereikend zijn. Want als het te moeilijk is worden leerlingen gefrustreerd en angstig. Maar als ze te lang hetzelfde moeten doen wordt het saai.

En dat wil je toch echt niet?