Morgen geef ik een gastles over online media. Dit doe ik op een middelbare school, als aanvulling op de lessen maatschappijwetenschappen.
Een kolfje naar mijn hand, aangezien ik ruim twintig jaar bij de media heb gewerkt en mediawijsheid als missie heb. Ik zou er wel uren over kunnen vertellen.
Dat ik over Afrikaanse muziek en films schreef en daarnaar afreisde, over mijn tijd bij Amsterdam FM (leuke Amsterdammers uitnodigen in de studio), Radio Noord-Holland (reportages maken op de fiets), damesbladen (met vriendinnen een Viva quiz in elkaar zetten) TV (bureauredactie bij Tearoom), Vrouwonline, (mijn eerste webfunctie), NU.nl, Planet Internet, Neos en de Wereldomroep. En dat was nog niet eens alles geloof ik.
Uiteraard ga ik de leerlingen daar allemaal niet mee vervelen. Daarbij heb ik maar anderhalf uur. Ze gaan lekker zelf aan de slag.
Ontwikkelingen online media
Ik laat ze vooral nadenken over de ontwikkelingen in de media en de gevolgen daarvan op de gebruiker. Dus welke effecten gratis content, snelheid van het nieuws, grote en snelle verspreiding van informatie, de kopieerdrift, het wegbezuinigen van redacties en eindredacteuren, enzovoorts, op ons hebben als gebruiker.
Mijns inziens is die kennis essentieel om mediawijs met online media om te gaan. Zodat je bijvoorbeeld branded content van journalistieke kan onderscheiden. Berichten dubbel checkt voordat je ze doorstuurt. Je online privacy beter bewaakt.
Deze school zag dat in en vraagt mij daarvoor. Maar bij hoeveel scholen zou het alleen maar een beetje over de traditionele media gaan?