Wat ik met auto’s niet heb, heb ik met computerprogramma’s wel. Dat merkte ik vroeger al toen Wordperfect werd weggeblazen door Word. Je had ineens geen onderwaterscherm meer.
Nog steeds worstel ik soms in Word met rare stukken wit in mijn tekst. Dat er zomaar wordt ingesprongen waar ik niet om heb gevraagd (dacht ik). Bij Wordperfect kon je via dat onderwaterscherm gewoon codes weghalen die je niet aanstonden.
Bij cms-sen kan dat normaal gesproken ook. En je kunt via Firebug nogal eens wat rommelen.
Ik begrijp er lang niet alles van, maar toch wil ik wil onder die motorkap kunnen kijken.
Die drang heeft niet iedereen en is bij kinderen ook niet zomaar aanwezig. Maar iedereen zou wel op z’n minst de basisdingen moeten kennen vind ik.
Borg
Want als we helemaal niets snappen van hoe programma’s zijn gemaakt, als we ze gewoon gebruiken zonder ons af te vragen of ze wel veilig zijn voor onze computers en telefoons (en voor onszelf), en of het niet veel beter kan, als we onze computer alleen maar zien als een soort magic box, dan geven we veel te veel macht aan de bedenkers van die programma’s.
En dan krijg je dus dit:
Neelie Kroes en anderen hadden/hebben een andere motivatie om programmeren vanaf de basisschool in te willen voeren. Je kunt ook zeggen dat het goed is voor kinderen om te leren logisch na te denken en creatieve oplossingen te bedenken.
Ik ben vooral bezig om kinderen dit te leren zodat ze grip krijgen op computers en internet. Dus niet als passieve consument alles tot zich nemen, maar mediawijs invloed uitoefenen.
Lees ook: