Wat gebeurt er met de ontdekkingsdrift van meisjes?

Hoe hoger de groep, hoe meer jongens. In mijn naschoolse lessen games en sites maken dan. Uitzonderingen daargelaten, is de belangstelling onder jongens veel groter dan onder meisjes.

meisjes op de laptopIk schrijf mijn wervingstekstjes bewust niet te techy. Zet foto’s met meisjes erbij. En ik ben zelf een vrouw. Je zou toch denken dat het voor meisjes dan niets uitmaakt.

Maar toch gebeurt er iets vanaf ongeveer groep 6. Ineens lijken meisjes meer geïnteresseerd in rolbevestigende activiteiten. Dingen die ze al kennen en waar ze dus vertrouwd mee zijn. Terwijl ze internet en computers evenveel gebruiken als jongens, is een cursus games en sites maken dat blijkbaar niet. En lijkt conformeren aan de meisjesgroepsnorm ineens belangrijker dan je eigen ontdekkingsdrift.

Voor jongere meisjes maakt het niets uit. Die kiezen net zo goed voor mijn lessen en gaan even fanatiek aan de slag met apps als Kodable en Scratch junior.

Ik ben heel benieuwd naar de redenen achter dit omslagpunt. Heeft iemand daar goede ideeën over? Of zie ik het verkeerd?

Ondertussen blijf ik het proberen, ook met nieuwe invalshoeken, om het voor meisjes aantrekkelijk te maken. Zodat ze de basis van programmeren en het plezier van zelf maken mee krijgen.

En verder wens ik clubs als Technika 10 en DigiVita heel veel succes!